Inför beställningen

Hur mycket tjänar man?

Samtliga våra produkter säljs för 100 kr/st till slutkunden. Av dessa 100 kronor får ni behålla 35 kronor. Det betyder att säljer ni t ex 200 askar saffran tjänar ni 7000 kronor. På vår startsida finns en kalkylator där ni snabbt och enkelt kan räkna ut vad ni tjänar beroende på hur många säljare ni är och hur många produkter de säljer var.

Vad betalar kunden man säljer till?

Slutkunden betalar 100 kronor per förpackning. Detta gäller för samtliga produkter.

Finns det information som ni kan skicka?

Ja. På vår startsida kan ni välja att beställa hem information eller att skriva ut direkt om ni har tillgång till skrivare. Det kostar inget att få information hemskickat.

Går det att få prov hemskickat?

Vi skickar prov på taco, en påse á 40 gram vid önskemål om detta. Av kostnadsskäl skickar vi ej prov på vår saffran.

Hur lång tid har man på sig att sälja?

Vi sätter aldrig ett stoppdatum vid försäljningen, men våra erfarenheter säger att ju kortare försäljningsperioden är, desto lättare brukar det vara att sälja slut på sina produkter. Vi rekommenderar en säljperiod på 2-3 veckor. Skulle ni ha varor kvar skickas en returfraktsedel till er OM ni rapporterar fem veckor efter beställningen. Ni får alltså inga kostnader om ni eventuellt skulle ha några varor kvar. Avrapporterar ni efter fem veckor efter beställningen står ni själva för returkostnaden.

Måste vi ta upp beställningar i förväg?

Nej. Ni gör en beställning av oss och börjar sälja när ni har fått varorna.

Finns det något bonussystem?

Ja. Säljer ni i två sammanhängande perioder, t ex saffran på hösten och taco på våren, så drar vi av 1500 kronor på den sista fakturan.

När ska man beställa?

Taco äter folk i Sverige året runt. När det kommer till saffran så är det hösten och vintern som folk använder det mest. Mycket av vår saffran säljs till de som ska baka inför julen. Vi rekommenderar att ni beställer er saffran så tidigt som möjligt, innan folk inhandlat all saffran inför julbaket.

Saffran håller länge så det är ingen risk att man är ute för tidigt med att sälja.

Är det några kostnader för oss innan försäljningen?

Nej. Ni beställer era varor och får de skickade till er utan kostnad. När ni sedan är klara med försäljningen får ni en faktura på det ni har sålt.

Vem betalar frakten när varorna skickas?

Frakten står Kryddskafferiet för.

Vad följer med i sändningen från Kryddskafferiet?

Förutom era varor skickar vi även med information om våra produkter, säljblad samt försäljningslistor. Beställer ni saffran skickar vi även med en provpåse med taco.

Vilka står bakom Kryddskafferiet?

Kryddskafferiet är ett företag i Västervik som drivs av Peter Gustafsson och Lucas Covarrubias. Mer om oss kan ni läsa under ”Om oss”.

Om produkterna

Var tillverkas produkterna?

Vår hämtar vår saffran av de främsta leverantörerna i Spanien för att få bästa kvalitet. Vår tacoblandning tar vi fram tillsammans med en leverantör som ägs av 700 svenska bönder. Chokladen tillverkas i Spanien.

Innehåller kryddorna gluten eller jästextrakt?

Nej, våra kryddor är helt fria från gluten, citronsyra och jästextrakt.

Varför har ni socker i tacokryddan?

När vi började med att ta fram tacokryddan fokuserade vi på att i första hand ta bort jästextrakt, gluten, E- och andra konstgjorda ämnen som förekommer i nästa alla Tacoblandningar. Vi hade tillsammans med vår leverantör en ingående diskussion om mängden salt och sockerarter, ( det finns inget tillsatt socker förutom de kolhydrater som kommer från ingående produkterna). Mängden kolhydrater är alltså 60g och utav det är 40g sockerarter. Utgångspunkt när man beräknar näringsvärde, (energiinnehåll), är alltid 100g oavsett produkt för att konsumenter ska kunna jämföra olika alternativ. En påse taco innehåller ju bara 40 g så det blir lite haltande jämförelse även om förhållandet är detsamma. Vi bad vår leverantör beräkna hur mycket den färdiga köttfärsen innehåller när det gäller salt och socker. Salthalten slutar på ca 1,5% i färdig tacofärs och druvsockerhalten ligger på 3,4 % i färdigfärs. Vi tror att det är lagom för att ge en bra balans till kryddor och salt. Sedan är det alltid en fråga om framtida utveckling och nya rön som avgör hur vi utformar kryddan i framtiden. Det som vi tycker är viktigt är dock att man funderar vad man får i sig totalt vid måltiderna. Ett glas juice eller läsk till tacomåltiden har en väldigt stor påverkan på sockerhalten som vida överstiger det man får via tacoblandingen.

Var ifrån hämter ni era recept?

Recepten kommer från vår samarbetspartner Arla Food.

Är produkterna ekologiska?

Klassificeringen av saffran pågår och beräknas vara klar om ca 2 år. Krokusfälten som vår saffran kommer ifrån är helt fri från besprutning.

Säljtips

Hur säljer vi effektivt och snabbt?

Sätt ut en säljtid på två veckor. Erfarenheten säger oss att kortare säljtider skyndar på försäljningen och minskar arbetet för den gruppansvariga. Dock är en tvåveckors säljperiod inget krav från oss.

Använd vårt enkla ”säljsystem” som ni hittar under ”Mina sidor”. Skicka sms till gruppen med jämna mellanrum för att kolla av försäljningen. Skicka även sms för att meddela hur ni ligger till med försäljningen. Exempel: ”Vi har nu sålt i en vecka och nästan alla förpackningar är sålda. Ni som har några kvar kan skicka sms till gruppen för att se om andra har kunder som vill köpa.”

Hjälp gruppen att sälja snabbare genom att tipsa mellan säljarna. Exempel: Eva har snabbt sålt slut på sina askar saffran och behöver fler. Hon skickar ett sms till gruppen och meddelar att hon gärna tar några fler. Anders som inte lyckats sälja så många svarar att han kan lämna över några askar till Eva.

Om leveransen

Vad väger leveranserna?

Vikten på leveransen beror självklart på hur mycket ni har beställt. En låda taco med 36 förpackningar väger ca 14 kg. En låda saffran med 100 askar väger ca 2 kg och en låda med chokladpraliner med 20 askar väger ca 20 kg.

Hur lång tid tar det innan man får varorna?

Efter beställningen är gjord tar det vanligtvis 3-4 dagar innan ni har produkterna.

Hur skickas leveransen?

Varorna skickas via Schenker och kan hämtas ut vid ert närmsta utlämningsställe.

Vart levereras produkterna?

Produkterna levereras till ert närmsta utlämningsställe.

Vem betalar returfrakten?

När ni avrapporterar registreras hur mycket ni har sålt. Skulle ni ha varor kvar skickas en returfraktsedel till er OM ni rapporterar fem veckor efter beställningen. Ni får alltså inga kostnader om ni eventuellt skulle ha några varor kvar. Avrapporterar ni efter fem veckor efter beställningen står ni själva för returkostnaden.

Vad händer om leveransen är skadad?

Om leveransen är skadad så är det viktigt att ni dokumenterar detta med text och bilder. Ta sedan kontakt med oss så skickar vi ersättningsvaror. Det är dock viktigt att vi får ta del av skadorna så vi tillsammans med fraktbolaget kan komma fram till hur skadorna har skett.

Betalning av varorna

När får vi en faktura från Kryddskafferiet?

När er säljperiod är över så rapporterar ni hur mycket ni har sålt på ”Min sida”. Därefter skickar vi en faktura på de varor ni har sålt.

Vad händer om vi får produkter över?

Om ni inte har sålt alla varor så rapporterar ni detta under ”Min sida” i samband med avrapporteringen. Där fyller ni antalet förpackningar som ska skickas tillbaka.

Varför måste vi avrapportera vår försäljning?

Det är viktigt att ni avrapporterar när ni är klara med er försäljning för att vi ska kunna skicka rätt belopp till er att betala. Det är också viktigt för er så att ni inte får betala för varor ni inte har fått sålt. Vid avrapporteringen ser vi även antalet varor som ska skickas tillbaka till oss.

När måste vi avrapportera?

Avrapporteringen ska ske så snart ni kan. Har ni t ex sålt klart allt efter en vecka kan ni avrapportera direkt. Märker ni att det drar ut på försäljningen och att ni inte kommer att få sålt allt inom en rimlig tid kan ni antingen gå in och avrapportera eller höra av er till oss för att få tips hur ni ska sälja slut på ert lager.